05.12.2018
Yhteiskunta ja osallisuus

Ostoskeskukset muuttuvat viihdekeskuksiksi

Ensimmäinen IMAX-teatteri Suomessa on tullut Itikseen Helsingissä. Uutuus tuo asiakkaita niin elokuviin kuin Itiksen liikkeisiin ja ravintoloihin. Tämä on tietysti tarkoituskin.

Ensimmäinen IMAX-teatteri Suomessa on tullut Itikseen Helsingissä. Uutuus tuo asiakkaita niin elokuviin kuin Itiksen liikkeisiin ja ravintoloihin. Tämä on tietysti tarkoituskin.

Suomi on saanut viimein ensimmäisen IMAX-elokuvateatterisalin, kun Finnkino avasi 16. teatterinsa Suomessa. IMAX on oman esittelynsä mukaan elokuvateknologian edelläkävijä, joka yhdistää tekniikan, arkkitehtuurin ja teatteriympäristön luoden kokonaan uusia maailmoja. Ja katsoja sen kyllä huomaa. Elokuvakokemus muuttuu, kun lattian alla on 100 kilometriä kaapelia ja katsojan edessä on 14 metriä korkea ja 22 metriä leveä kangas täynnä ääntä ja tapahtumaa. Ei ihme, että katsoja kokee olevansa osa elokuvan todellisuutta.

Elokuvafriikki voi olla tekniikkaan tyytyväinen. Korkearesoluutioiset kamerat ammattilaisten käsissä tuottavat erinomaista jälkeä. Uudet projektorit ja äänimaailmat sekä miellyttävä teatteriympäristö koskettavat katsojaa. Elokuvan tähti hipaisee juuri hänen kättään tai kuoleva sotilas putoaa juuri hänen jalkoihinsa.

OSTOSKESKUSTEN TAISTELU

Helsinkiin rakennetaan jatkuvasti uusia ostosparatiiseja. Itä-Helsingin Itis on yksi vanhimmista ja se on pyrkinyt uudistumaan ajan mukaisesti. IMAX-sali tuo katsojia Oulua myöten. Jossakin pitää syödä ennen tai jälkeen elokuvaelämyksen. Kotiinkin voisi ostaa jotain. Ja kauppa käy.

Ostoskeskukset eivät edes peittele tavoitettaan. Ihmiset on saatava viihtymään ostosparatiisissa. Se vaatii uusia ratkaisuja. IMAX-salin lipun hinta on keskimäärin 5 euroa korkeampi kuin tavallisessa salissa. Se ei ole kohtuutonta keskivertokäyttäjälle. Luxe-salissa voi puolestaan istua vaikka sylikkäin, koska tuoleja voi mukavasti säätää. Samalla voi nauttia viinilasillisen ja jotain pientä naposteltavaa kuten Goudafather-tapaksia. Onhan se vaihtelua kotisohvan sijaan. Ostoskeskuksethan taistelevat ihmisten vapaa-ajasta ja siihen käytetystä rahasta.

KULUTTAJA PÄÄTTÄÄ?

Jotta win-win-tilanne toteutuisi, katsojille täytyisi tarjota muutakin purtavaa. IMAXin pääkonttorit sijaitsevat New Yorkissa, Torontossa ja Los Angelesissa. Toimistoja on Lontoossa, Dublinissa, Tokiossa ja Shanghaissa. IMAX-teattereita on noin 80 maassa yli 1400. Alueet kertovat valtakielistä ja valtakulttuureista.

Itä-Helsinki on Suomen monikulttuurisimpia alueita. Kuinka Finnkino vastaa erilaisiin odotuksiin jää nähtäväksi. Itä-Helsingin moni-ilmeisyydestä on ollut puhetta Kulttuurikeskus Stoan kanssa. Finnkino odottaa myös palautetta asiakkailta. IMAX-sali nielee rahaa niin elokuvaan sijoittavilta kuin niitä tuottavilta. Ihan jokaista marginaaliaihetta ei oteta huomioon. Suomen kokoinen kulttuurialue on riippuvainen maailman valtakulttuurien tarjonnasta.

Jos meidän jokaisen on tarkoitus viettää aikaa näissä ihan miellyttävissä saleissa, olisiko kuitenkin syytä antaa palautetta ja vaatia myös elokuvilta moni-ilmeisyyttä?

Lue myös

15.12.2023
Yhteiskunta ja osallisuus

Talouspolitiikkaa ohjaavat ideologiat